Monday, September 10, 2007

Rutiinivaba töö


Üks, mis mulle oma töö juures meeldib on see, et kunagi ei sarnane üks päev teisega. Igas päevas võib leida hulganisti üllatusi. Täna näiteks märkasin taas, kui tublid on minu teise klassi omad matemaatikas. Lahendasid iseseisvalt vaikselt ülesandeid ja kui oli abi vaja, tõstsid ontlikult käe püsti. Ehk aitas neid rahustada pisut tahvlipalli mäng tunni alguses. Nimelt joonistasin tahvlile märklaua ja vaatasime, kes väikest palli kõige täpsemalt visata suudab. Viskeid oli kolm ja punktid tuli ise kokku liita (ikkagi matemaatika:) Kõige täpsem tüdruk sai 22 punkti 30st ja kuna lapsed nõudsid, et ka mina pean oma visketäpsust näitama, siis olgu siinkohal ära märgitud ka minu 21 punkti Smiling Loodusõpetuses lasin klassi tassida suure oksa ja hakkasime seda siis uurima, kas koor tuleb lahti või mitte, missuguse häälega murdub oks pooleks (variandid, prääksudes, vihisedes või praksudes). Peab tunnistama, et loodusõpetus pole minu laste lemmiktund (viga ehk minu õpetamismeetodites), aga annan edaspidi parima. Millegipärast on 5. klassi loodusõpetus palju huvitavam kui teise klassi oma. Rääkides 5. klassidest leidsin üles ühe lehe, kus on kirja pandud töödest väljavõetud killud nii ajaloost kui loodusõpetusest. Olgu siinkohal mõned näited:

Inimesed elasid pullides (mõeldud Pulli vanimat asulat)
Mehed püüdsid kaja
Külmkapp on suur auk, mis jääd täis (rääkisin, et liha külmas hoidmiseks kaevati see maa sisse)
Inimesed sõitsid kaamlite ja lohedega ringi (Eestis!!!)
Maju ehitati luudest.
Neil oli kuningas ja ainsaks koduloomaks mut
Nad tegid kividest tuld.
Seal elasid mingid inimese ja pärtigu segu olendid
Ma sattusin ühesse tarusse, millel oli hästi suur sugukond.
Kui sinna läksin, tuli mulle vastu koer, see oli vist ainuke inimeste juures olev koer.
Naised peavad lahkama looma, mille mehed koju toovad.
Mehed käisid karjaga küttimas.
Vees olevale kehale mõjuvad allalaskmisjõud, ülestõmbejõud, hapnikujõud, lükkejõud, jõejõud, õhujõud, veekeerised, ujumisjõud.
Laev püsib vee peal, sest tal on all õhuaugug, õhuavad, õhupadjad, laeva kõhus on õhk.
Inimene oskab õhuks valmistuda, tal on abivahendid, värskem kops, veel on kokkutõmbejõud.
Kala kasutab ujumiseks põieelundit, kalapõit.

Nuta või naera, aga ma tõesti püüan tunnis rääkida nii lihtsalt ja selgelt kui oskan. Kui poleks ka suurepäraseid töid, kus asi selge, siis kahtleksin endas kõvasti. Samas näitavad need killud inimese mõtlemise paindlikkust ja seda, et kui talletada midagi valesse sahtlisse, võib hiljem valitseda mälus soodoma ja komorra ehk täielik segadus. Midagi justkui teaks, aga mitte päriselt. Kõige toredam on muidugi see, et kui neid lauseid kontrolltöö analüüsis ette loen (ilma nimedeta muidugi), siis saadakse vigadest hästi aru ja naerdakse, kui aga tuleb järeltöö, on seal jälle sees allalaskmisjõud ja kalapõis. Ootan huviga seda aastat ja selle aastaseid kontrolltöid... :)

No comments: